@Davido: opony to guma. Guma ma dość zmienne właściwości w zależności od temperatury. Opona zimowa jest z mieszanki, która zachowuje lepszą przyczepność i wytrzymałość w niskich temperaturach, letnie - w wysokich. Jeśli będziesz jechał oponami zimowymi latem, bieżnik szybko się zużyje, przyczepność będzie gorsza, większa jest szansa, że się rozwalisz. Opony letnie zimą to już zupełna katastrofa, mają tragiczną przyczepność.
Oczywiście, są też opony "uniwersalne", ale nie sprawdzają się szczególnie dobrze. Lepiej dostosować się do pory roku.
Zapomniałeś o najważniejszym - bieżniku. Opony letnie mają specjalne rowki odprowadzające wodę kiedy pada deszcz. Zimówki po wjeździe w kałużę nie są w stanie odprowadzić wody, przez co dosłownie jedziesz po cienkiej warstwie wody (tzw. akwaplanacja).
@Baturaj: Zużycie, zużyciem ale opona zimowa eksploatowana w letnich temperaturach, często jazda po bardzo gorącym asfalcie i dodatkowo sama opona nagrzewa się podczas jazdy, wszystko to ma wpływ na zmianę właściwości fizycznych gumy. Opona twardnieje co negatywnie wpływa na przyczepność na śliskiej nawierzchni.
Komentarze
Odśwież29 października 2017, 17:34
Zjazd miłośników opon zimowy w gorące lato jest w przydrożnych rowach.
Odpisz
29 października 2017, 18:29
Nie znam się specjalnie na oponach więc proszę wytłumaczyć
Odpisz
29 października 2017, 19:06
@Davido: opony to guma. Guma ma dość zmienne właściwości w zależności od temperatury. Opona zimowa jest z mieszanki, która zachowuje lepszą przyczepność i wytrzymałość w niskich temperaturach, letnie - w wysokich. Jeśli będziesz jechał oponami zimowymi latem, bieżnik szybko się zużyje, przyczepność będzie gorsza, większa jest szansa, że się rozwalisz. Opony letnie zimą to już zupełna katastrofa, mają tragiczną przyczepność.
Oczywiście, są też opony "uniwersalne", ale nie sprawdzają się szczególnie dobrze. Lepiej dostosować się do pory roku.
Odpisz
29 października 2017, 19:07
Dziękuję za wytłumaczenie, będę wiedział na przyszłość
Odpisz
1 listopada 2017, 17:30
Wiesz, niektórzy uważają, że można cały rok jeździć na zimowych i wcale się szybciej nie zużywają. Ja tam nie wiem.
Odpisz
1 listopada 2017, 18:13
@Baturaj: nie polemizują ze mną, a z faktami.
Odpisz
1 listopada 2017, 18:14
Zapomniałeś o najważniejszym - bieżniku. Opony letnie mają specjalne rowki odprowadzające wodę kiedy pada deszcz. Zimówki po wjeździe w kałużę nie są w stanie odprowadzić wody, przez co dosłownie jedziesz po cienkiej warstwie wody (tzw. akwaplanacja).
Odpisz
1 listopada 2017, 18:41
@Karma: czy najważniejszym - to bym polemizował. Ale tak, wzorek bieżnika też jest ważny.
Odpisz
1 listopada 2017, 20:02
@Karma: yyy... Co? To właśnie opony zimowe lepiej odprowadzają wodę.
Odpisz
1 listopada 2017, 20:08
@Baturaj: Zużycie, zużyciem ale opona zimowa eksploatowana w letnich temperaturach, często jazda po bardzo gorącym asfalcie i dodatkowo sama opona nagrzewa się podczas jazdy, wszystko to ma wpływ na zmianę właściwości fizycznych gumy. Opona twardnieje co negatywnie wpływa na przyczepność na śliskiej nawierzchni.
Odpisz
29 października 2017, 17:27
Ale warto zmieniać ponieważ zimowe w lato to w ch*j by się źle jeździło. Wiem z doświadczenia mamy.
Odpisz