Jak mnie denerwuje, kiedy księża w kościele lub w szkole na religii robią jakieś pranie mózgu, mówiąc, że Halloween to pogańskie święto, że nawet przebierając się do szkoły na konkurs Halloween otwieramy się na szatana, że gdy pukamy do drzwi to pukamy do drzwi Szatana.
Mówią, że Halloween to czyste zło i zagrożenie dla duszy, bo kilkaset lat temu byli to sataniści, składali w ofierze ludzi i zwierzęta, czcili demony.
No ale ch*j to ma do dzisiejszego Halloween?
Teraz to jest tylko zabawa, a mówienie, że to "złe pogańskie święto" jest nie na miejscu, ponieważ i tak wiele chrześcijańskich świąt wywodzi się od tych pogańskich.
@venomman: Hallowen to nie święto, tylko zwyczaj, co więcej ABSOLUTNIE nie protestancki. Wikipedia mówi: "W związku z pogańską genezą tego święta Halloween spotyka się z krytyką ze strony Kościoła rzymskokatolickiego, prawosławnego, episkopalnego i luterańskiego oraz innych KOŚCIOŁÓW PROTESTANCKICH."
@Pitop: Kiedyś kościół potępiał sylwestra. Za 100 lat księża sami zaczną obchodzić halloween a uczepią się jakiegoś innego święta. Kościół po prostu ku*ewsko się boi wszystkiego co nowe.
@drzewiec: Myślę, że dlatego się boi bo nigdy nie wiadomo skąd pochodzi to nowe. Za 100 lat to zdziwił bym się gdyby w ogóle istniał kościół katolicki, no chyba że upodobniliby się jeszcze bardziej do protestantów.
@drzewiec: Może pochodzić z pogańskich wierzeń. Np. za 100 lat na ziemiach polskich bd obchodzone dziady. Oczywiście kościół zabraniałby obchodzenia tego święta, no bo w końcu to wywoływanie duchów.
@drzewiec: Kościół zacznie obchodzić Halloween jak tylko wymyślą jak na tym zbić kasę. Bo teraz to potępiają głównie dlatego że nie mają z tego kasy a pogańska geneza tego święta to tylko pretekst. Wkurza ich też to że przez Halloween tracą swój wpływ na młodzież i dzieci co jak dla mnie jest największą zaletą Halloween.
@wiki9595: tu nie chodzi o zasady: kościół dopuszcza przebieranie się i obżeranie cukierkami, strojenie domów itd- do Halloween mają problem bo wtedy wielu głupich nastolatków wywołuje duchy np w seansach spiritystyczbych. Część nawiedzonych księzy mówi o tym że całe święto to zło, ale dopóki od papieża nie wyjdzie jakieś prawo jednoznacznie zakazujące katolikom jakiegokolwiek Halloween- hulaj dusza piekła nie ma :)
@wiki9595: Moja siostra, jak byla w gimnazjum to zrobila super impreze hallowinową, duzo pieniedzy na to wydala itp.
Na nastepny dzien w kosciele ksiadz ja zwyzywal od najgorszych ;-;
@wiki9595: "Że gdy pukamy do drzwi pukamy do drzwi samego szatana [...]"
Wyobraziłam sobie takie zło, przyjść i zapukać w Halloween do drzwi księdza, który tak uważa :>
@Domijeja: Tak powiedział mój ksiądz na religii.
Mówił, że gdy pukamy prosząc o cukierki, otwiera nam Szatan i akceptując jego "słodycze" automatycznie "oddajemy cześć diabłu."
Dla mnie "Halloween" byłoby wspaniałą okazją do poznania sąsiadów a dla dzieciaków do wybiegania się przed monotonnym staniem na grobach. Poza tym pozwala w jakiś sposób walczyć z dziecięcymi lękami przed ciemnością czy potworami, no i to czas który można spędzić z najbliższymi i przyjaciółmi niecodziennie się bawiąc. Ale NIE - bo księża się rzucają, że to satanistyczne, pogańskie i nie nasze. No przepraszam bardzo - Polacy świętują już i tak całą masę "nie swoich" świąt a poza tym pogańskie zwyczaje to u nas chleb powszedni. Weźmy takie Boże Narodzenie - pasterka, choinka, prezenty, sianko/pieniądze na stole, kolędnicy - to wszystko pogańskie tradycje, które kościół przerobił na swoje. Podobnie Wielkanoc - czytaliście ten fragment w którym Jezus je czekoladowego zająca? Ja też nie umiałam go znaleźć. Tak więc ten argument pogaństwa to niech sobie kościół wsadzi głęboko gdzie światło nie dochodzi.
@arki316: bo było wiele przykładów opętań po tym święcie? na dodatek nieścisłość w memie aż boli - tradycja, owszem, ale zdecydowanie nie nasza. To takie trochę niszczenie własnej odrębności kulturowej ;/
no to w takim razie po grzyba obchodzimy Walentynki, Dzień świętego Patryka, Dzień Dziecka i chociażby Boże Narodzenie? To też nie są nasze święta tylko narzucone nam przez innych bądź przyjęte z powodu mody. Poza tym nasz odrębność kulturowa i tak już jest niszczona (najprostszy przykład - posłuchaj sobie jak się teraz mówi - ile jest obcych słów w polskiej mowie), jedno dodatkowe święto nikomu nie zaszkodzi.
Poza tym co opętanie ma wspólnego z Halloween? Pominę tutaj fakt, że nikt jeszcze nie udowodnił czegoś takiego jak "opętanie".
@arki316: Wiesz, kościół żeby łatwiej zmanipulować ludzi i wprowadzić swoją religię w ludowe tradycje po prostu zagarnął stare święta. Nigdzie nie jest napisane że Jezus się w grudniu urodził.
@Broski: wiem o tym bardzo dobrze. Wiem też, że pogańskie zwyczaje "polukrowano" na chrześcijańskie. Np. tacy kolędnicy. Gwiazda betlejemska to tak naprawdę dawny symbol boga Swarożyca, natomiast diabeł towarzyszący orszakowi to po prostu demon Krampus. Boże Narodzenie miało zastąpić pogański zwyczaj witania zimy.
A któż to udowodnił? Imię, nazwisko, dowód. Do dziś brakuje jakiegokolwiek wiarygodnego nagrania pokazanego opinii publicznej, a na słowo własnej matce nie wierzę.
Nie, nie można. Hallowen to święto pogańskie, a Święto zmarłych to święto chrześcijańskie. Chrześcijanin nie może dwóm panom służyć....
Z chęcią wdam się w dyskusję, jeśli ktoś chciałby porozmawiać o tym ;)
@Motocyklista18: Chyba chodzi o to, że obchodzenie Halloween przez "chrześcijanina" to łamanie pierwszego przykazania. To takie trochę... niechrześcijańskie.
Ale 100% pewności nie mam.
@tomekboom: W Halloween nie czci się żadnych bogów.
Jego celtyckie korzenie nie mają żadnego wpływu na obecny charakter tej zabawy. Zresztą większość świąt kościelnych: Boże Narodzenie, Wszystkich Świętych czy Noc Świętojańska ma swoje korzenie w wierzeniach pogan.
@Motocyklista18: Co w tym złego? Złe jest to, że przebieranie się za zjawy, wampiry czy inne potwory to przyzwalanie na propagowanie kultury śmierci, tolerowania zła jako coś "zabawnego", "fajnego". Prowadzi to do tego, że młody człowiek nie widzi później nic złego w pójściu krok dalej i zainteresowaniem się spirytyzmem, a potem jeszcze dalej. To przyzwalanie na te małe oznaki jest przyzwoleniem na kolejne. Gdzie postawisz granicę? Na wywoływaniu duchów, czy na dołączeniu do grupy okultystycznej? A co jeśli to tylko "zabawa w czarną msze"? To już można? (pomijam już same zagrożenia nękań czy opętań, bo takie też mogą się zdarzyć)
Niestety elementy jakie są zawarte w takiej "zabawie" mają znaczenie, gdyż tak jak napisałem w poprzednim komentarzu, jest to przyzwolenie na propagowanie kultury, która prowadzi do znacznie większych zagrożeń. Kościół Szatana (od niedawna oficjalna religia w USA) uznaje 31.10 za największe święto satanistów, a jego popularność i pozorna nieszkodliwość jest świetną zasłoną dymną dla nich. Warto zauważyć, że w kraju, gdzie to święto jest jednym z najpopularniejszych w roku kult szatana jest w rozkwicie. Tak samo jest z innymi świętami w roku. Boże Narodzenie czy Wielkanoc też jest już świętem skomercjalizowanym, ale niesie za sobą konkretne treści. Ludzie, którzy postanowią wiedzieć coś więcej niż "kupić rodzinie prezent" mogą odkryć, że w tym wszystkim chodzi o coś więcej i to wszystko ma wspólną całość. Niestety ludziom się nie chce i wszystko pozostaje u nich bez zmian. Wielu znam chodzących do kościoła, a niewielu katolików....
@tomekboom: I ty myślisz, że dziecko w wieku 10 lat zrozumie, gdy matka powie do niego, żeby nie przebierało się za wampira bo pan z rogami się nim zainteresuje? Ja je*ie mamy XXI wiek, a niektórzy zachowują się jakby dopiero z jaskini wyszli... Opętanie?! nie ma dowodów na to, a szatanem nazwane jest wszystko to, co dla katoli było uznane za złe, przykład?
Zielarka w średniowieczu uzdrawiała ludzi ziołami, nie podobało się to duchownym, więc ona propaguje czarną magie! spalić ją, to czarownica, Ona potrafi leczyć ludzi!
Głupota ludzi mnie przeraża.
@tomekboom: Powiedz to katolikom z Meksyku, którzy co roku przebierają się za potwory, maszkary, szkielety czy inne stwory. Jakoś nie zmienia to faktu, że Meksyk jest jednym z najbardziej konserwatywnym katolicko krajem na świecie. Zresztą od początków swojego istnienia Kościół propagował oswojenie się ze śmiercią. Już od słynnego Danse Macabre, po hasło Vanitas Vanitatum et omnia Vanitas na samym koncepcie Czyścca kończąc.
Gdybyś się trochę zainteresował satanizmu tematem tobyś się dowiedział, że LaVeyański Kościół Szatana wcale nie zakłada istnienia Szatana i założyciel zniechęca ludzi do oddawania czci postaci Szatana, bowiem ona nie istnieje. Satanizm LaVeyański to nic innego jak zdoktrynowany antyteizm, więc żadnego czczenia Szatana tam nie ma.
Zresztą jeżeli wierzysz w opętania ludzi przez demony to wybacz, ale nie zamierzam z tobą pisać, bo nadajemy na różnych falach, a nie zamierzam się zniżać do dyskusji teologicznej.
PS Spirytyzm, czyli wiara w to, że można się porozumieć z osobami martwymi (m.in. modlitwy) oraz okultyzm, czyli wiara w to co niewidoczne dla oka to dwie główne składowe katolicyzmu. Co jest więc w nich złego dla takiego katolika?
@Motocyklista18: Przez chodzenie za cukierkami to raczej się nikt dzieckiem nie zainteresuje, ale gdy chcemy być autentyczni w tym co robimy (mówię o chrześcijanach) to nie powinniśmy przyzwalać na coś, co jest tak jawnym pokpieniem z właśnie chrześcijańskich tradycji. Jeśli mimo, że chodzimy do kościoła, a przebieramy się za jakieś upiory czy inne diabły to czy ta wiara jest prawdziwa? A jeśli nie jest prawdziwa, to przecież co za różnica czy zrobię jeden krok od przykazań czy 10, czy 100? To tylko skalowanie efektu. Dlatego uważam, że chrześcijanin, który traktuje swoją wiarę poważnie nie powinien brać udziału w Halloween.
Dziękuję, bo zwróciłeś uwagę na błędy w mojej wypowiedzi. Kultura oswojenia z śmiercią faktycznie jest w Meksyku bardzo ciekawym zjawiskiem i mój argument o oswajaniem ze śmiercią jest trochę mylny. Nie zmienia to faktu, że w Meksyku święto zmarłych jest obchodzone 2 listopada, a nie 31 października. Tam też jest znacznie bardziej popularna wiedza o losach dusz po śmierci i te obchody są skierowane właśnie do tych dusz bliskich zmarłych. Jest to święto radosne (wielu chrześcijan, którzy są świadomi tego co się dzieje z duszą po śmierci też traktują święto zmarłych i Dzień wszystkich świętych jako bardzo radosny czas). Natomiast Halloween jest świętem strachu, obawy przed śmiercią i próbą przekupienia złych duchów (w pierwotnych założeniach)
Nie zainteresowałem się też wiarą wyznawaną w kościele szatana, więc jeśli to co mówisz to prawda to chyba powinni zmienić nazwę. Nie będę dalej ciągnął tego tematu, bo brak mi wiedzy o tym kościele czy samych satanistach.
Natomiast jeśli chodzi o opętania to wiem, że takowe występują i są niebezpieczne. Mimo, że 95% wezwań egzorcystów to niepotrzebne interwencje, to jest wiele przypadków opętań . Sam miałem okazję uczestniczyć w obrzędach uwolnienia człowieka z opętania oraz byłem na mszach o uzdrowienie, gdzie objawiła się manifestacja opętania. To nie są opowieści do straszenia dzieci. To faktyczny problem, którego nie powinno się ignorować.
Spirytyzm czy okultyzm użyłem w znaczeniu takim jaki jest popularnie znany. Dziękuję, że zwróciłeś uwagę na dosłowne znaczenie tych słów. W przyszłości postaram się precyzyjniej określać to o co mi chodzi.
@tomekboom: Szanuję ludzi, którzy w kulturalny sposób potrafią prowadzić dyskusję. Dzięki ci za to.
Jak słusznie zauważyłeś Halloween było świętem strachu jedynie w czasach starożytnych i to jeszcze pod inną nazwą bowiem to było celtyckie święto Samhain. Obecna zabawa polegająca na robieniu imprez, na których przebiera się za różne potwory czy duchy czy też chodzenie po domach i proszenie o cukierki nie ma praktycznie żadnego związku z pierwowzorem poza tym, że się z tego wywodzi. Tak samo jak bachanalie nie były tym samym co dionizje, chociaż z nich się wywodziły.
Z tego co wiem to Kościół Szatana posługuje się jedynie symbolem Szatana jako pokazanie swojego antyteizmu. Aczkolwiek uważam za idiotyczne temu podobne zrzeszenia ateistów.
To co ty nazywasz opętaniem ja nazywam chorobą psychiczną i zgadzam się, one występują. Aczkolwiek zauważyłem pewną prawidłowość w tych tak zwanych opętaniach - to zazwyczaj ludzie religijni padają najczęściej ofiarą opętań. Kolejny przykład na to jak skutecznie działa placebo.
Sam fakt, że to święto wywodzi się z tej właśnie kultury strachu jest wystarczającym powodem by chrześcijanin postanowił tego unikać [„Unikajcie wszystkiego, co ma choćby pozór zła” (1Tes 5,22) ]. Ponieważ ta zabawa wychodzi z tradycji święta pogańskiego, przyzwolenie na nią jest także niemym pozwoleniem na praktykowanie pogańskich tradycji. I to nawet nie chodzi tylko o Halloween, ale także o przesądy, czczenie księdza jako byt nieomylny czy inne błędy jakie popełniają chrześcijanie i tym zniechęcają osoby logicznie myślące do zgłębiania wiary ("Jeśli człowiek religijny jest zły to znaczy, że religia jest zła"). Często lepiej mi się rozmawia o wierze z logicznie myślącym ateistą niż z zamkniętym na argumenty katolikiem...
Jeśli chodzi o opętania to się z tobą nie zgodzę. Opętania dotykają nie tylko osób religijnych, a jedynie osoby, które przeszły przez opętanie stają się religijne, bo realnie doświadczyły zagrożeń jakie przynosi życie w grzechu. Poza tym, że te wspomniane 95% to faktycznie choroby psychiczne i egzorcyści nalegają by przed wezwaniem księdza egzorcysty pójść do psychologa, bo oni tracą czas na takich przypadkach. Natomiast same opętania nie opierają się na prawach logiki czy psychologii nawet najbardziej eksperymentalnej czy nowatorskiej. To są sytuacje, które wychodzą poza możliwości człowieka. Przez długi czas sam nie wierzyłem, że człowiek może być opętany i że te wszystkie sytuacje są zainicjowane czy sfałszowane albo faktycznie są to choroby psychiczne. Dopiero gdy zobaczyłem to na własne oczy i zainteresowałem się tematem, zrozumiałem, że w tym jest więcej prawdy niż można by się spodziewać. Wiem, że nie przekonam Cię samym tekstem, bo sam bym siebie nie przekonał, ale polecam się zainteresować gdybyś miał kiedyś okazję.
a co dziwne u nad ksiądz nie mówił nic o Halloween może zaczyna obochodic bo zawsze na mszy się darł "precz z tym ! nie obchodźcie tego bla bla bla " XD
Widziales go? przemowil do ciebie?
jak ci powiem ze jak nasrasz na lozko to rano bedzie garniec zlota to mi uwierzysz? no uwierz mi, przeciez jestes osoba wierzacą :)
@Motocyklista18: Czy zdajesz sobie sprawę z tego że w konstytucji jest zapis który mówi że za taki tekst mógłbyś pójść siedzieć? Ciesz się że trafiłeś na kogoś normalnego ;) A jeśli wierzysz tylko w to co widzisz to powodzenia. Namacalnie można udowodnić chyba tylko 1% tego co opisują naukowcy.
@Motocyklista18: Na dodatek teraz tyko potwierdziłeś to co mówiłem. Nie wierzysz bo za wszelką cenę nie chce dać dowodów na to by wierzyć. Bo jak nie wierzysz w zagrożenie to co? To wskoczysz w ogień spokojny i radosny.
Ja je*ie człowieku xD jak chcesz to wierz, co mnie to interesuje.... Ja Też wierze, ale nie w Jakiegoś rogatego kozła siedzącego w tzw piekle xD Wierze w wielki wybuch, siłę przyrody, czyli coś co jest bardziej wiarygodne niz twoje pie**olenie.
Przyszedł ktoś z tamtego świata i powiedział ci jak tam jest?
Słuchaj księży którzy r*chają w dupę dzieci bezkarnie pozdro :)
@Nietypowy: Co ma alkohol do zabawy? Serio nie potraficie się powstrzymać od alkoholu, szczególnie że na następny dzień idziecie na cmentarz i wolicie w ogóle się nie bawić? I co mają do tego dzieciaki bawiące się i zbierające cuksy?
Komentarze
Odśwież30 czerwca 2018, 08:12
@Konto usunięte: to dowodzi zje**nia rządu i łamanie wolności słowa
Odpisz
18 listopada 2016, 07:26
żyj i daj rzyć innym
Odpisz
29 października 2016, 08:50
Jak mnie denerwuje, kiedy księża w kościele lub w szkole na religii robią jakieś pranie mózgu, mówiąc, że Halloween to pogańskie święto, że nawet przebierając się do szkoły na konkurs Halloween otwieramy się na szatana, że gdy pukamy do drzwi to pukamy do drzwi Szatana.
Mówią, że Halloween to czyste zło i zagrożenie dla duszy, bo kilkaset lat temu byli to sataniści, składali w ofierze ludzi i zwierzęta, czcili demony.
No ale ch*j to ma do dzisiejszego Halloween?
Teraz to jest tylko zabawa, a mówienie, że to "złe pogańskie święto" jest nie na miejscu, ponieważ i tak wiele chrześcijańskich świąt wywodzi się od tych pogańskich.
\____/ Proszę.
Odpisz
30 października 2016, 07:35
@wiki9595: Halloween to protestanckie święto, a protestantyzm to odłam chrześcijaństwa. :)
Odpisz
30 października 2016, 08:02
@venomman: Halloween wywodzi się z kultury celtyckiej.Tylko dobrzy ziomkowie pastorzy wiedzą że to tylko zabawa.
Odpisz
30 października 2016, 08:05
@venomman: Hallowen to nie święto, tylko zwyczaj, co więcej ABSOLUTNIE nie protestancki. Wikipedia mówi: "W związku z pogańską genezą tego święta Halloween spotyka się z krytyką ze strony Kościoła rzymskokatolickiego, prawosławnego, episkopalnego i luterańskiego oraz innych KOŚCIOŁÓW PROTESTANCKICH."
Odpisz
30 października 2016, 08:14
@Pitop: Kiedyś kościół potępiał sylwestra. Za 100 lat księża sami zaczną obchodzić halloween a uczepią się jakiegoś innego święta. Kościół po prostu ku*ewsko się boi wszystkiego co nowe.
Odpisz
30 października 2016, 08:21
@drzewiec: Myślę, że dlatego się boi bo nigdy nie wiadomo skąd pochodzi to nowe. Za 100 lat to zdziwił bym się gdyby w ogóle istniał kościół katolicki, no chyba że upodobniliby się jeszcze bardziej do protestantów.
Odpisz
30 października 2016, 08:25
@Pitop: A skąd ma ku*wa pochodzić? xD
Odpisz
30 października 2016, 08:43
@drzewiec: Może pochodzić z pogańskich wierzeń. Np. za 100 lat na ziemiach polskich bd obchodzone dziady. Oczywiście kościół zabraniałby obchodzenia tego święta, no bo w końcu to wywoływanie duchów.
Odpisz
30 października 2016, 11:44
@drzewiec: Kościół zacznie obchodzić Halloween jak tylko wymyślą jak na tym zbić kasę. Bo teraz to potępiają głównie dlatego że nie mają z tego kasy a pogańska geneza tego święta to tylko pretekst. Wkurza ich też to że przez Halloween tracą swój wpływ na młodzież i dzieci co jak dla mnie jest największą zaletą Halloween.
Odpisz
30 października 2016, 18:48
@wiki9595: tu nie chodzi o zasady: kościół dopuszcza przebieranie się i obżeranie cukierkami, strojenie domów itd- do Halloween mają problem bo wtedy wielu głupich nastolatków wywołuje duchy np w seansach spiritystyczbych. Część nawiedzonych księzy mówi o tym że całe święto to zło, ale dopóki od papieża nie wyjdzie jakieś prawo jednoznacznie zakazujące katolikom jakiegokolwiek Halloween- hulaj dusza piekła nie ma :)
Odpisz
30 października 2016, 22:34
@wiki9595: Moja siostra, jak byla w gimnazjum to zrobila super impreze hallowinową, duzo pieniedzy na to wydala itp.
Na nastepny dzien w kosciele ksiadz ja zwyzywal od najgorszych ;-;
Odpisz
31 października 2016, 06:30
@Capitan_Fail: A potem się księża dziwią, że coraz więcej młodych osób nie chodzi do kościoła.
Odpisz
31 października 2016, 21:26
@wiki9595: "Że gdy pukamy do drzwi pukamy do drzwi samego szatana [...]"
Wyobraziłam sobie takie zło, przyjść i zapukać w Halloween do drzwi księdza, który tak uważa :>
Odpisz
31 października 2016, 21:50
@Domijeja: Tak powiedział mój ksiądz na religii.
Mówił, że gdy pukamy prosząc o cukierki, otwiera nam Szatan i akceptując jego "słodycze" automatycznie "oddajemy cześć diabłu."
Odpisz
15 listopada 2016, 18:32
@wiki9595: sprawdź w ilu krajach obchodzi się Boże Narodzenie a w ilu haloween.
Odpisz
30 października 2016, 07:36
Dla mnie "Halloween" byłoby wspaniałą okazją do poznania sąsiadów a dla dzieciaków do wybiegania się przed monotonnym staniem na grobach. Poza tym pozwala w jakiś sposób walczyć z dziecięcymi lękami przed ciemnością czy potworami, no i to czas który można spędzić z najbliższymi i przyjaciółmi niecodziennie się bawiąc. Ale NIE - bo księża się rzucają, że to satanistyczne, pogańskie i nie nasze. No przepraszam bardzo - Polacy świętują już i tak całą masę "nie swoich" świąt a poza tym pogańskie zwyczaje to u nas chleb powszedni. Weźmy takie Boże Narodzenie - pasterka, choinka, prezenty, sianko/pieniądze na stole, kolędnicy - to wszystko pogańskie tradycje, które kościół przerobił na swoje. Podobnie Wielkanoc - czytaliście ten fragment w którym Jezus je czekoladowego zająca? Ja też nie umiałam go znaleźć. Tak więc ten argument pogaństwa to niech sobie kościół wsadzi głęboko gdzie światło nie dochodzi.
Odpisz
30 października 2016, 07:43
@arki316: bo było wiele przykładów opętań po tym święcie? na dodatek nieścisłość w memie aż boli - tradycja, owszem, ale zdecydowanie nie nasza. To takie trochę niszczenie własnej odrębności kulturowej ;/
Odpisz
Edytowano - 30 października 2016, 08:39
no to w takim razie po grzyba obchodzimy Walentynki, Dzień świętego Patryka, Dzień Dziecka i chociażby Boże Narodzenie? To też nie są nasze święta tylko narzucone nam przez innych bądź przyjęte z powodu mody. Poza tym nasz odrębność kulturowa i tak już jest niszczona (najprostszy przykład - posłuchaj sobie jak się teraz mówi - ile jest obcych słów w polskiej mowie), jedno dodatkowe święto nikomu nie zaszkodzi.
Poza tym co opętanie ma wspólnego z Halloween? Pominę tutaj fakt, że nikt jeszcze nie udowodnił czegoś takiego jak "opętanie".
Odpisz
30 października 2016, 09:30
@arki316: po 1 udowodnił
po 2 kto obchodzi ten obchodzi ;)
Odpisz
30 października 2016, 11:38
@arki316: Wiesz, kościół żeby łatwiej zmanipulować ludzi i wprowadzić swoją religię w ludowe tradycje po prostu zagarnął stare święta. Nigdzie nie jest napisane że Jezus się w grudniu urodził.
Odpisz
30 października 2016, 14:44
@Broski: wiem o tym bardzo dobrze. Wiem też, że pogańskie zwyczaje "polukrowano" na chrześcijańskie. Np. tacy kolędnicy. Gwiazda betlejemska to tak naprawdę dawny symbol boga Swarożyca, natomiast diabeł towarzyszący orszakowi to po prostu demon Krampus. Boże Narodzenie miało zastąpić pogański zwyczaj witania zimy.
Odpisz
30 października 2016, 14:45
A któż to udowodnił? Imię, nazwisko, dowód. Do dziś brakuje jakiegokolwiek wiarygodnego nagrania pokazanego opinii publicznej, a na słowo własnej matce nie wierzę.
Odpisz
31 października 2016, 17:03
@Broski: podobno urodził się w lipcu
Odpisz
31 października 2016, 17:47
Też coś takiego słyszałem.
Odpisz
31 października 2016, 17:48
@Broski: sory za w*********e w dyskusję.
Odpisz
31 października 2016, 19:35
Nic się nie stało :)
Odpisz
31 października 2016, 17:11
Ot co!
Odpisz
2 listopada 2016, 08:57
kur... Nie! Nowej na jeja dają tyle strzałek w dół.
Odpisz
30 października 2016, 11:09
Nie, nie można. Hallowen to święto pogańskie, a Święto zmarłych to święto chrześcijańskie. Chrześcijanin nie może dwóm panom służyć....
Z chęcią wdam się w dyskusję, jeśli ktoś chciałby porozmawiać o tym ;)
Odpisz
30 października 2016, 11:38
@tomekboom: Co w tym złego, że dzieciaki przebiorą się za wampiry? Bo jakiś rogaty pan z kopytkami się nim zainteresuje? xDDD
Odpisz
Edytowano - 30 października 2016, 14:51
@Motocyklista18: Chyba chodzi o to, że obchodzenie Halloween przez "chrześcijanina" to łamanie pierwszego przykazania. To takie trochę... niechrześcijańskie.
Ale 100% pewności nie mam.
Odpisz
30 października 2016, 16:18
@tomekboom: W Halloween nie czci się żadnych bogów.
Jego celtyckie korzenie nie mają żadnego wpływu na obecny charakter tej zabawy. Zresztą większość świąt kościelnych: Boże Narodzenie, Wszystkich Świętych czy Noc Świętojańska ma swoje korzenie w wierzeniach pogan.
Odpisz
31 października 2016, 11:43
@Motocyklista18: Co w tym złego? Złe jest to, że przebieranie się za zjawy, wampiry czy inne potwory to przyzwalanie na propagowanie kultury śmierci, tolerowania zła jako coś "zabawnego", "fajnego". Prowadzi to do tego, że młody człowiek nie widzi później nic złego w pójściu krok dalej i zainteresowaniem się spirytyzmem, a potem jeszcze dalej. To przyzwalanie na te małe oznaki jest przyzwoleniem na kolejne. Gdzie postawisz granicę? Na wywoływaniu duchów, czy na dołączeniu do grupy okultystycznej? A co jeśli to tylko "zabawa w czarną msze"? To już można? (pomijam już same zagrożenia nękań czy opętań, bo takie też mogą się zdarzyć)
Odpisz
31 października 2016, 11:54
Niestety elementy jakie są zawarte w takiej "zabawie" mają znaczenie, gdyż tak jak napisałem w poprzednim komentarzu, jest to przyzwolenie na propagowanie kultury, która prowadzi do znacznie większych zagrożeń. Kościół Szatana (od niedawna oficjalna religia w USA) uznaje 31.10 za największe święto satanistów, a jego popularność i pozorna nieszkodliwość jest świetną zasłoną dymną dla nich. Warto zauważyć, że w kraju, gdzie to święto jest jednym z najpopularniejszych w roku kult szatana jest w rozkwicie. Tak samo jest z innymi świętami w roku. Boże Narodzenie czy Wielkanoc też jest już świętem skomercjalizowanym, ale niesie za sobą konkretne treści. Ludzie, którzy postanowią wiedzieć coś więcej niż "kupić rodzinie prezent" mogą odkryć, że w tym wszystkim chodzi o coś więcej i to wszystko ma wspólną całość. Niestety ludziom się nie chce i wszystko pozostaje u nich bez zmian. Wielu znam chodzących do kościoła, a niewielu katolików....
Odpisz
31 października 2016, 13:59
@tomekboom: I ty myślisz, że dziecko w wieku 10 lat zrozumie, gdy matka powie do niego, żeby nie przebierało się za wampira bo pan z rogami się nim zainteresuje? Ja je*ie mamy XXI wiek, a niektórzy zachowują się jakby dopiero z jaskini wyszli... Opętanie?! nie ma dowodów na to, a szatanem nazwane jest wszystko to, co dla katoli było uznane za złe, przykład?
Zielarka w średniowieczu uzdrawiała ludzi ziołami, nie podobało się to duchownym, więc ona propaguje czarną magie! spalić ją, to czarownica, Ona potrafi leczyć ludzi!
Głupota ludzi mnie przeraża.
Odpisz
31 października 2016, 15:10
@tomekboom: gimboateiści cię zhejtowali
Odpisz
31 października 2016, 21:50
@tomekboom: Powiedz to katolikom z Meksyku, którzy co roku przebierają się za potwory, maszkary, szkielety czy inne stwory. Jakoś nie zmienia to faktu, że Meksyk jest jednym z najbardziej konserwatywnym katolicko krajem na świecie. Zresztą od początków swojego istnienia Kościół propagował oswojenie się ze śmiercią. Już od słynnego Danse Macabre, po hasło Vanitas Vanitatum et omnia Vanitas na samym koncepcie Czyścca kończąc.
Gdybyś się trochę zainteresował satanizmu tematem tobyś się dowiedział, że LaVeyański Kościół Szatana wcale nie zakłada istnienia Szatana i założyciel zniechęca ludzi do oddawania czci postaci Szatana, bowiem ona nie istnieje. Satanizm LaVeyański to nic innego jak zdoktrynowany antyteizm, więc żadnego czczenia Szatana tam nie ma.
Zresztą jeżeli wierzysz w opętania ludzi przez demony to wybacz, ale nie zamierzam z tobą pisać, bo nadajemy na różnych falach, a nie zamierzam się zniżać do dyskusji teologicznej.
PS Spirytyzm, czyli wiara w to, że można się porozumieć z osobami martwymi (m.in. modlitwy) oraz okultyzm, czyli wiara w to co niewidoczne dla oka to dwie główne składowe katolicyzmu. Co jest więc w nich złego dla takiego katolika?
Odpisz
2 listopada 2016, 17:06
@Motocyklista18: Przez chodzenie za cukierkami to raczej się nikt dzieckiem nie zainteresuje, ale gdy chcemy być autentyczni w tym co robimy (mówię o chrześcijanach) to nie powinniśmy przyzwalać na coś, co jest tak jawnym pokpieniem z właśnie chrześcijańskich tradycji. Jeśli mimo, że chodzimy do kościoła, a przebieramy się za jakieś upiory czy inne diabły to czy ta wiara jest prawdziwa? A jeśli nie jest prawdziwa, to przecież co za różnica czy zrobię jeden krok od przykazań czy 10, czy 100? To tylko skalowanie efektu. Dlatego uważam, że chrześcijanin, który traktuje swoją wiarę poważnie nie powinien brać udziału w Halloween.
Odpisz
2 listopada 2016, 17:24
Dziękuję, bo zwróciłeś uwagę na błędy w mojej wypowiedzi. Kultura oswojenia z śmiercią faktycznie jest w Meksyku bardzo ciekawym zjawiskiem i mój argument o oswajaniem ze śmiercią jest trochę mylny. Nie zmienia to faktu, że w Meksyku święto zmarłych jest obchodzone 2 listopada, a nie 31 października. Tam też jest znacznie bardziej popularna wiedza o losach dusz po śmierci i te obchody są skierowane właśnie do tych dusz bliskich zmarłych. Jest to święto radosne (wielu chrześcijan, którzy są świadomi tego co się dzieje z duszą po śmierci też traktują święto zmarłych i Dzień wszystkich świętych jako bardzo radosny czas). Natomiast Halloween jest świętem strachu, obawy przed śmiercią i próbą przekupienia złych duchów (w pierwotnych założeniach)
Nie zainteresowałem się też wiarą wyznawaną w kościele szatana, więc jeśli to co mówisz to prawda to chyba powinni zmienić nazwę. Nie będę dalej ciągnął tego tematu, bo brak mi wiedzy o tym kościele czy samych satanistach.
Natomiast jeśli chodzi o opętania to wiem, że takowe występują i są niebezpieczne. Mimo, że 95% wezwań egzorcystów to niepotrzebne interwencje, to jest wiele przypadków opętań . Sam miałem okazję uczestniczyć w obrzędach uwolnienia człowieka z opętania oraz byłem na mszach o uzdrowienie, gdzie objawiła się manifestacja opętania. To nie są opowieści do straszenia dzieci. To faktyczny problem, którego nie powinno się ignorować.
Spirytyzm czy okultyzm użyłem w znaczeniu takim jaki jest popularnie znany. Dziękuję, że zwróciłeś uwagę na dosłowne znaczenie tych słów. W przyszłości postaram się precyzyjniej określać to o co mi chodzi.
Odpisz
Edytowano - 2 listopada 2016, 17:46
@tomekboom: Szanuję ludzi, którzy w kulturalny sposób potrafią prowadzić dyskusję. Dzięki ci za to.
Jak słusznie zauważyłeś Halloween było świętem strachu jedynie w czasach starożytnych i to jeszcze pod inną nazwą bowiem to było celtyckie święto Samhain. Obecna zabawa polegająca na robieniu imprez, na których przebiera się za różne potwory czy duchy czy też chodzenie po domach i proszenie o cukierki nie ma praktycznie żadnego związku z pierwowzorem poza tym, że się z tego wywodzi. Tak samo jak bachanalie nie były tym samym co dionizje, chociaż z nich się wywodziły.
Z tego co wiem to Kościół Szatana posługuje się jedynie symbolem Szatana jako pokazanie swojego antyteizmu. Aczkolwiek uważam za idiotyczne temu podobne zrzeszenia ateistów.
To co ty nazywasz opętaniem ja nazywam chorobą psychiczną i zgadzam się, one występują. Aczkolwiek zauważyłem pewną prawidłowość w tych tak zwanych opętaniach - to zazwyczaj ludzie religijni padają najczęściej ofiarą opętań. Kolejny przykład na to jak skutecznie działa placebo.
Odpisz
2 listopada 2016, 18:53
Sam fakt, że to święto wywodzi się z tej właśnie kultury strachu jest wystarczającym powodem by chrześcijanin postanowił tego unikać [„Unikajcie wszystkiego, co ma choćby pozór zła” (1Tes 5,22) ]. Ponieważ ta zabawa wychodzi z tradycji święta pogańskiego, przyzwolenie na nią jest także niemym pozwoleniem na praktykowanie pogańskich tradycji. I to nawet nie chodzi tylko o Halloween, ale także o przesądy, czczenie księdza jako byt nieomylny czy inne błędy jakie popełniają chrześcijanie i tym zniechęcają osoby logicznie myślące do zgłębiania wiary ("Jeśli człowiek religijny jest zły to znaczy, że religia jest zła"). Często lepiej mi się rozmawia o wierze z logicznie myślącym ateistą niż z zamkniętym na argumenty katolikiem...
Jeśli chodzi o opętania to się z tobą nie zgodzę. Opętania dotykają nie tylko osób religijnych, a jedynie osoby, które przeszły przez opętanie stają się religijne, bo realnie doświadczyły zagrożeń jakie przynosi życie w grzechu. Poza tym, że te wspomniane 95% to faktycznie choroby psychiczne i egzorcyści nalegają by przed wezwaniem księdza egzorcysty pójść do psychologa, bo oni tracą czas na takich przypadkach. Natomiast same opętania nie opierają się na prawach logiki czy psychologii nawet najbardziej eksperymentalnej czy nowatorskiej. To są sytuacje, które wychodzą poza możliwości człowieka. Przez długi czas sam nie wierzyłem, że człowiek może być opętany i że te wszystkie sytuacje są zainicjowane czy sfałszowane albo faktycznie są to choroby psychiczne. Dopiero gdy zobaczyłem to na własne oczy i zainteresowałem się tematem, zrozumiałem, że w tym jest więcej prawdy niż można by się spodziewać. Wiem, że nie przekonam Cię samym tekstem, bo sam bym siebie nie przekonał, ale polecam się zainteresować gdybyś miał kiedyś okazję.
Odpisz
8 listopada 2016, 18:22
@mozgwfiolce: a ja jestem satanistą
Odpisz
31 października 2016, 08:40
W KOŃCU!
Odpisz
30 października 2016, 23:52
a co dziwne u nad ksiądz nie mówił nic o Halloween może zaczyna obochodic bo zawsze na mszy się darł "precz z tym ! nie obchodźcie tego bla bla bla " XD
Odpisz
30 października 2016, 21:13
Pie**olenie ⤵
Odpisz
30 października 2016, 07:28
Dopóki mohery żyją to halloween nie bedzie, bo lepiej sluchac Rydzyka i wku*wiac wszystkich swoimi bredniami na temat wiary i szatana.
Odpisz
30 października 2016, 07:44
@Motocyklista18: wiesz co jest największą siłą szatana? przekonać ludzi że nie istnieje.
Odpisz
30 października 2016, 07:57
Widziales go? przemowil do ciebie?
jak ci powiem ze jak nasrasz na lozko to rano bedzie garniec zlota to mi uwierzysz? no uwierz mi, przeciez jestes osoba wierzacą :)
Odpisz
30 października 2016, 09:32
@Motocyklista18: Czy zdajesz sobie sprawę z tego że w konstytucji jest zapis który mówi że za taki tekst mógłbyś pójść siedzieć? Ciesz się że trafiłeś na kogoś normalnego ;) A jeśli wierzysz tylko w to co widzisz to powodzenia. Namacalnie można udowodnić chyba tylko 1% tego co opisują naukowcy.
Odpisz
30 października 2016, 09:34
@Motocyklista18: Na dodatek teraz tyko potwierdziłeś to co mówiłem. Nie wierzysz bo za wszelką cenę nie chce dać dowodów na to by wierzyć. Bo jak nie wierzysz w zagrożenie to co? To wskoczysz w ogień spokojny i radosny.
Odpisz
30 października 2016, 10:35
Ja je*ie człowieku xD jak chcesz to wierz, co mnie to interesuje.... Ja Też wierze, ale nie w Jakiegoś rogatego kozła siedzącego w tzw piekle xD Wierze w wielki wybuch, siłę przyrody, czyli coś co jest bardziej wiarygodne niz twoje pie**olenie.
Przyszedł ktoś z tamtego świata i powiedział ci jak tam jest?
Słuchaj księży którzy r*chają w dupę dzieci bezkarnie pozdro :)
Odpisz
30 października 2016, 20:49
@Motocyklista18: widziałeś wielki wybuch maluszku? no właśnie. to chowaj dupcie bo cię jeszcze jakiś niedobry ksiądz zgw*łci
Odpisz
30 października 2016, 09:39
Pieprzyć Halloween!
Zróbmy Dziady. Bawisz się całą noc na cmentarzu, a rano zostawiasz świeczki i kwiaty i wracasz do domu.
Odpisz
30 października 2016, 11:18
@dustin2001: halloween to takie celtyckie dziady ;) poczytaj o tym
Odpisz
30 października 2016, 15:38
@xXkuba22Xx: Wiem, ale różnią się sensem.
Odpisz
30 października 2016, 13:08
Tak jasne. Ciekawe ile psów w tym roku trzeba było uśpić bo chciały bronić domu i właściciela przed potworami.
Odpisz
30 października 2016, 14:32
@MistrzJedi: Dzieci się nie włamują na posesję przecież, jeśli nie chcesz to nie wpuszczasz, proste..
Odpisz
30 października 2016, 14:51
@damian2500: wyobraź sobie mózgu że to że u ciebie jest zamek na furtce to nie znaczy że jest wszędzie.
Odpisz
30 października 2016, 16:29
@MistrzJedi: Co.
Odpisz
Edytowano - 30 października 2016, 14:44
Ale nie chcę obchodzić żadnego, i mam do tego prawo :p
Odpisz
30 października 2016, 13:11
Wreszcie ktoś normalnie myślący
Odpisz
28 października 2016, 21:34
Niby można, ale komu się chce na kacu chodzić po grobach
Odpisz
28 października 2016, 22:23
@Nietypowy: Co ma alkohol do zabawy? Serio nie potraficie się powstrzymać od alkoholu, szczególnie że na następny dzień idziecie na cmentarz i wolicie w ogóle się nie bawić? I co mają do tego dzieciaki bawiące się i zbierające cuksy?
Odpisz
28 października 2016, 22:34
@damian2500: żeby nie było to cytat zdaje się z niekrytego krytyka
Odpisz
28 października 2016, 23:34
@Nietypowy: Chodzi o Twój komentarz oczywiście? No skoro cytujesz tzn, że się z tym zgadzasz.
Odpisz
Edytowano - 28 października 2016, 23:40
@damian2500: uznałem że pasuje do obrazka. I NIC WIĘCEJ
Odpisz
29 października 2016, 02:22
@Nietypowy: Było jakoś pokazać, że to cytat.
Nie wiem "może tak" albo dać na końcu ~autora?
Odpisz
29 października 2016, 13:48
@Nietypowy: nie przejmuj sie nim on po prostu strasznie chce sie pokazac na jeja h*jowymi komantarzami ktore nic nie wnosza
Odpisz
29 października 2016, 17:37
@gabrysplodowski: jak się jest ignorantem który ma w dupie opinie innych to rzeczywiście nic nie wnoszą
Odpisz
29 października 2016, 17:38
@Nietypowy: jak sie jest hejtetem to tez
Odpisz
30 października 2016, 07:11
@gabrysplodowski: Ja zaczynałem moją karierę na jeja, byciem hejterem. Zobacz teraz mój bilans strzałek.... (lenny.jpg)
Odpisz
30 października 2016, 08:42
na profilach nie widać strzałek w dół
Odpisz
30 października 2016, 08:46
@Nietypowy:
Odpisz
30 października 2016, 09:21
w sumie nie jest aż tak źle. Widziałem typa który miał 2 w górę i 600 w dół. A jak już jesteśmy przy tym to i ja się pochwalę
Odpisz
30 października 2016, 09:34
@Nietypowy: Ja pie**olę...
Odpisz
30 października 2016, 09:41
@Nietypowy: "Na jeja nie widać strzałek w dół na profilach"
"(...) gościa który miał 2 strzałki w górę i 600 w dół"
Odpisz
30 października 2016, 09:50
@DarthKrooge: Może wysłał mu ss?
PS. O ku*wa, faktycznie...
Odpisz
30 października 2016, 12:39
@DarthKrooge: się go o to pytałem
Odpisz