Są rzeczy małej wagi i wielkiej wagi
Opisz dokładnie problem, a jeśli potrzeba to zilustruj go screenem.
Biedny Brian
Szybki rynek
Tak było, nie zmyślam (tylko bredzę)
Mów gdzie jest Joker
Typowy kibic [wstaw drużynę]
Grunt to dobra motywacja
Zobacz więcej popularnych memów
Komentarze
Odśwież16 stycznia 2015, 17:05
Nie nieskończoną, tylko bardzo dużą.
Odpisz
16 stycznia 2015, 17:07
@Space: Według założeń obecnej fizyki w sercu czarnej dziury jest osobliwość, czyli punkt, gdzie materia ma niesończoną gęstość. Dla mniej kumatych powiem, że oznacza to, że masa też jest nieskończona. Tak więc, czysto teoretycznie, możliwe.
Odpisz
Edytowano - 16 stycznia 2015, 17:11
@mozgwfiolce: gdyby masa w czarnych dziurach (jest więcej niż jak wynika z twojej wypowiedzi - jedna) były nieskończenie masywne, ziemia zostałaby do nich przyciągnięta w nieskończenie krótkiej chwili.
Odpisz
Edytowano - 16 stycznia 2015, 17:14
@Space: Dlatego mówię, że czysto teoretycznie. To jeden z błędów współczesnej fizyki. A co do ilości czarnych dziur, to sądząc po tym, jak powstają, powinny być ich we wszechświecie już miliony.
Odpisz
16 stycznia 2015, 17:16
@mozgwfiolce: Nieskończenie wielka gęstość, przy nieskończenie małej objętości. To trochę zmienia postać rzeczy.
Odpisz
16 stycznia 2015, 17:19
@mozgwfiolce: A gwiazdy, które obserwujemy na nocnym niebie, mogą już od milionów lat nie istnieć ;]
Odpisz
16 stycznia 2015, 17:21
@mozgwfiolce: tak właściwie, to ta osobliwość (z tego co wiem) została wymyślona, dlatego, że łamała prawa fizyki, więc nigdy nic nie wiadomo...
Odpisz
16 stycznia 2015, 17:22
Wcale. Teoretycznie osobliwość jednocześnie istnieje i nie istnieje, lecz jeśli ujmiemy ją jako część czarnej dziury, to tylko istnieje. Zresztą, nie ja to wymyliłem. Idź się kłócić z Einsteinem i Hawkingiem.
Odpisz
16 stycznia 2015, 17:23
@Space: Weź nie strasz. Wiedziałem o tym od dawna, ale nie lubię sobie przypominać :(
Odpisz
16 stycznia 2015, 17:28
@Space: Nasza gwiazda może się wypalić/zgasić/zostać porwana przez kosmitów, a my się dowiemy dopiero za osiem minut
Odpisz
16 stycznia 2015, 17:32
Przypomniałem sobie właśnie dlaczego. Otóż (według założeń współczesnej fizyki) jest to tak:
Osobliwość ma nieskończoną masę na nieskończenie małej objętości, czyli (na przykład) ∞kg/∞cm3. Jak wiemy, centymetry szecienne nie skracają się z kilogramami, więc nieskończona masa zostaje. Chciałbym także zaznaczyć, po raz kolejny z rzędu, że to tylko założenia współczesnej fizyki, nie moje przemyślenia.
Odpisz
16 stycznia 2015, 17:49
chodziło mi o gwiazdy odległe o lata świetlne od nas, nie o Słońce ;P
Odpisz
16 stycznia 2015, 17:59
@Space: słońce to gwiazda. I tylko porównuję odległości kosmiczne między nami a słońcem, i między nami a innymi gwiazdami. Jest mała różnica, nie sądzisz?
Odpisz
16 stycznia 2015, 18:04
@mozgwfiolce: obawiam się, że źle to napisałeś. Nieskończenie mała objętość to nie ∞cm^3, bo taką objętość (teoretycznie) ma wszechświat. I teraz, jak to zapisać? 1/∞cm^3? Ciekawe. Jestem otwarty na na ten temat.
Odpisz
16 stycznia 2015, 18:07
między nami a słońcem a między nami a innymi gwiazdami jest ogromna różnica. Najbliższa nas gwiazda nie będąca Słońcem to Proxima Centauri, znajduje się ponad 4 lata świetlne od nas. Natomiast Słońce, jak już wspomniałeś, znajduje się 8 minut świetlnych od nas.
Odpisz
16 stycznia 2015, 18:33
@Space: tym bardziej, że te cztery lata są przy prędkości światła. Nieprędko wyjdziemy poza nasz układ słoneczny.
Odpisz
16 stycznia 2015, 19:20
@mozgwfiolce: Tak to powinno wyglądać:
∞ [kg]÷ 1/∞ [m³]=∞² [kg/m³]=∞ [kg/m³]
∞ kg/∞ cm³ - nieskończoność się skraca i wychodzi 1 kg/cm³
Odpisz
16 stycznia 2015, 19:25
@mozgwfiolce: To co napisałeś to gęstość, osobliwość nie ma nieskończonej masy, ponieważ gdyby miała taką, to horyzont zdarzeń byłby nieskończenie ogromny, a tak nie jest, osobliwość nie ma także nieskończonej masy dlatego, że masa nie może brać się znikąd, poza tym jest jej konkretna ograniczona ilość we wszechświecie i jedyne co może się z nią stać to przejście w energię (E=m * c^2).
Odpisz
Edytowano - 16 stycznia 2015, 19:45
@upiorex: Nieskończoności się nie skraca, ponieważ nie jest ona liczbą tak samo, jak nie jest liczbą kilogram. Niestety, podałem zły przykład - chciałem użyć jakiejś jednostki, ponieważ m=∞/v=∞ wyglądało dla mnie jakoś tak źle.
Co do nieskończoności, to sam nie do końca to rozumiem, ale wygląda na to, iż jest ona bardziej pojęciem niż liczbą - nie da się zapisać np. prędkości obiektu, który pokonuje ∞km/s bez używania nieskończoności, co w przypadku liczby (np. 15) jest możliwe (po przekształceniu, zmianie systemu zapisu na np. dwunastkowy, czy też zmianie jednostek).
Odpisz
17 stycznia 2015, 16:13
@mozgwfiolce: Nieskończoność to z pewnością nie jest liczba, tylko stan. Nieskończoności nie można osiągnąć, więc i żadna wielkość nie może być w sumie nieskończona, a to co nazywamy nieskończoną gęstością osobliwości to jest tak naprawdę dążenie do tej nieskończoności bo(przynajmniej ja tak rozumuję) siła, która oddziałuje na osobliwość, która pochodzi od jej samej, powoduje jej zapaść w samej sobie, więc kurczy się coraz bardziej. Nieskończoność może występować w matematyce ale nie w fizyce. Tak mi się wydaje ;)
Odpisz
17 stycznia 2015, 19:37
@upiorex: Niestety, ale w fizyce także występuje - właśnie dlatego, że obecna fizyka to prawie nic innego, jak rozwinięta i ukierunkowana matematyka. Poza tym, masz całkowitą rację, gdyż występować nie powinna. Szkoda tylko, że mało kto obecnie stosuje inny model fizyki, pomimo oczywistego faktu, iż obecny ma luki.
Odpisz
17 października 2021, 14:29
@mozgwfiolce: nie, masę ma taką, jak masa początkowa (prawo zachowania energii). Gęstość może i mieć nieskończoną, ale przy objętości zerowej
Odpisz
16 stycznia 2015, 17:03
Tak jak twoja stara.
Odpisz
17 stycznia 2015, 18:58
@figaro19: uprzedziłeś mnie T^T o całą dobe
Odpisz
Edytowano - 17 stycznia 2015, 18:56
tru
Odpisz
17 stycznia 2015, 14:27
Teleportacja aktywacja~!
Odpisz
17 stycznia 2015, 07:20
oprócz twojej starej*
Odpisz
Edytowano - 16 stycznia 2015, 17:05
W tagach ciężar, na obrazku waga. Kiedyś się trafi prawdziwe określenie.
A poza tym nie nieskończoną masę a nieskończoną siłę grawitacji.
Odpisz
16 stycznia 2015, 17:51
@alfonsinio: Prawodłowe określenie to masa.
Waga to urządzenie do pomiaru masy.
Ciężar to wypadkowa siły z jaką ciało niebieskie przyciąga dany obiekt oraz siły odśrodkowej.
Wzór na siłę grawitacji: F=G*m1*m2/r²
G - stała grawitacji (=6,67*10^-11 Nm²/kg)
m1 - masa jednego ciała
m2 - masa drugiego ciała
r - odległość między ich środkami
Z wzoru jasno wynika, że aby grawitacja była nieskończona, masa co najmniej jednego obiektu też musi taka być
Odpisz
16 stycznia 2015, 18:13
@rakso: Określenia odnosiłem do obrazka, gdzie żadne nie jest prawidłowe. Czym jest ciężar, masa, waga i siła grawitacji to wiem. Ale wytłumacz mi jedną rzecz: jeżeli czarna dziura ma nieskończoną masę to zgodnie z zasadą równoważności masy i energii czarna dziura dysponuje nieskończona energią. Tak więc zasada zachowania energii idzie się *****. Co do wzoru na Fg to promień czarnych dziur w porównaniu z ich masami jest niewiarygodnie mały. Wnioski wyciągniesz raczej sam. Właściwie to uważam, że ani ja, ani ty czy ktokolwiek na jeja nie wytłumaczy tego porządnie z dowodem matematycznym.
Odpisz
16 stycznia 2015, 19:02
@alfonsinio: To nie chodzi o promień obiektu, tylko odległość między środkami, np. środkiem gwiazdy i środkiem czarnej dziury. Siła grawitacji maleje wraz z kwadratem odległości. I tutaj pojawia się problem. ∞/1=∞/90000 Nieważne, czy odległość to jeden rok świetlny, czy trzysta lat świetlnych, siła przyciągania jest taka sama, więc nawet jedna czarna dziura mogłaby wciągnąć całą materię wszechświata. Cała ludzka wiedza o czarnych dziurach to tylko teorie, więc nie da się tego dobrze wytłumaczyć (napewno nie z wiedzą z pierwszej klasy liceum)
Odpisz
16 stycznia 2015, 19:13
@rakso: To pomogę ci wiedzą z klasy drugiej: wspomniałem o promieniu, gdyż czarna dziura nieustannie się zapada, tak więc maleje jej promień, tak więc odległość nieustannie maleje. Maleje równie objętość, a co za tym idzie rośnie jej gęstość. Tak więc gęstość dąży do nieskończoności i siła grawitacji również dąży do nieskończoności. Ale dąży to nie to samo co nieskończoność. Ale masz racje, zarówno moje jak i twoje zdanie to tylko teorie i nic nie jest pewne. Najprawdopodobniej dowiemy się wszystkiego z kwantowej teorii grawitacji, gdy ta zostanie stworzona.
Odpisz
16 stycznia 2015, 19:30
@alfonsinio: Odległość od środka. Od punktu położonego idealnie w środku obiektu. Maleje jedynie odległość powierzchni od środka, jeśli czarna dziura nie porusza się względem danego ciała, odległości między ich środkami nie zmieniają się.
Odpisz
16 stycznia 2015, 19:37
@rakso: Tu się muszę przyznać, że mnie zapędziłeś w kozi róg i nie wiem, jak się wybronić. Muszę przemyśleć wszystko jeszcze raz. Jednakże siła grawitacji nie jest nieskończona, tylko dąży do nieskończoności. A masa czarnej dziury jest stała tak długo jak długo nic do niej nie wpada. Ani nie ucieka. Za chwilę wrócę z jakimś dowodem matematycznym.
Odpisz
16 stycznia 2015, 19:40
@alfonsinio: tl:dr
Odpisz
16 stycznia 2015, 20:00
@alfonsinio: Wszystkie obiekty w Drodze Mlecznej które mogą być gwiazdowymi czarnymi dziurami należą do układów podwójnych, więc nieustannie zwiększają swoją masę pochłaniając sąsiednią gwiazdę.
Wiem, że siła grawitacji BH jedynie dąży do nieskończoności, ale i tak jest bardzo duża, a łatwiej było napisać '∞' niż 'w **uj duża liczba'
Odpisz
16 stycznia 2015, 20:01
@Bilolus1: fascynujące
Odpisz
Edytowano - 16 stycznia 2015, 20:17
@rakso: No to sobie wyjaśniliśmy, myślałem, że uważasz iż czarna dziura ma nieskończona masę. Twój ostatni komentarz w 100% zgadza się z moimi przekonaniami.
PS. Zauważ, iż w moim ostatnim komentarzu przyjąłem, że masa czarniej dziury jest stała, pod warunkiem, że nic do niej nie wpada, tak więc nie do końca jest na miejscu przytoczenie układów binarnych z czarną dziurą.
PS2. Dowodu i tak bym nie wyprowadził, poniosłem porażkę, nie znam (jeszcze) rachunków całkowania i różniczkowego.
Ogólnie chciałbym również podziękować za dyskusję, z niewieloma osobami można prowadzić konwersację na poziomie.
Odpisz
16 stycznia 2015, 19:23
Odpisz
16 stycznia 2015, 17:38
Właściwie praktycznie rzecz biorąc jest ona wehikułem czasu :P
Odpisz
16 stycznia 2015, 17:53
@daniel98xd: Teoretycznie rzecz biorąc*
Odpisz
16 stycznia 2015, 17:35
Pomyślcie na jak wysokim poziomie stoimy, że wiemy tyle o czarnych dziurach czy supernowych, a jesteśmy od nich oddaleni o lata świetlne i podróż do nich trwała by tysiące lat .
Odpisz
16 stycznia 2015, 17:42
@daniel98xd: No nie do końca, tak naprawdę to prawie wszystko jest teorią :P
Odpisz
16 stycznia 2015, 17:12
Jest coś ciężkiego od czarnej dziury. Wiesz co? Twoja stara
Odpisz
16 stycznia 2015, 17:15
@TheNaturat: Spóźniłeś się.
Odpisz